Stari smo 15 let.. In na prehojeno pot smo ponosni. Zakaj? V naših programih se skozi vsa leta prelivajo številne življenjske zgodbe, strokovno znanje, vztrajnost in pozitiven odnos do zdravja in življenja. Imamo vrednote, vizijo in cilj, ki smo jih soustvarjali na domačem, regijskem, evropskem in svetovnem nivoju. Preprosto smo vse navedeno strnili v programu »Živimo Vizijo NIČ.« Njeno poslanstvo lahko zasledimo že ob izjavi naše ambasadorke Marijane Kračun, ki nas je leta 2009 ob obeležitvi Svetovnega dne spomina na žrtve prometnih nesreč, na Prešernovem trgu v Ljubljani, nagovorila: »Včeraj se je prometna nesreča pripetila njim, danes nam in ne želimo si, da bi se jutri pripetila vam.«
Ko začutiš in zaživiš sporočilnost besed, poti nazaj ni več in od takrat dalje je zavedanje, da se najhujše posledice prometnih nesreč lahko in morajo preprečiti, vtkano v vsako našo aktivnost. Strokovnost, znanje, veščine, programi, merljivost aktivnosti, ki odlikujejo države z najvišjo stopnjo varnosti cest v EU, postane poslanstvo, ki ga želimo udejanjiti tudi v Sloveniji.
Psihološka pomoč ljudem, ki so jih najhujše posledice zaznamovale, preventivno-izobraževalni programi, prireditve za najmlajše, mlade in starejše, zagovorništvo so programi, zaradi katerih so nas kot prvo nevladno organizacijo t.i. vzhodne Evrope sprejeli v Evropsko združenje žrtev prometnih nesreč FEVR. V vseh teh letih smo se organsko razvijali tako v programskem, strokovnem, osebnem in kadrovsko-finančnem delu. Programe razvijamo in izvajamo s pomočjo pridobljenih sredstev na razpisih državnih organov, lokalnih skupnosti ali podpori projektov, ki jih podpirajo različna družbeno odgovorna podjetja, organizacije.
Naša želja je, da bi bilo leto 2022 bolj varno in bi v Sloveniji ponovno »ujeli« pozitivni trend zmanjševanja umrlih in hudo poškodovanih v prometnih nesrečah, kot je to cilj EU in tudi Resolucije NPVCP do leta 2022.
Nikakor se kot posamezniki in družba ne smemo sprijazniti s 43,8% porastom smrtnih nesreč, ki nas je zaznamoval v letu 2021 in nas »potisnil« za 5 let nazaj od smeri in cilja, ki ga želimo. Kaj pomeni 43.8% sam osebno ne razumem in po vsej verjetnosti vi tudi ne. Toda vem, spoznavam in razumem vsak dan posebej na Zavodu Varna pot, kaj pomeni 1%. To so ljudje, zaznamovani z imenom in priimkom, v vlogi očeta, matere, brata, sestre, dedka, babice, bratranca, sestrične, prijatelja, kolega, sodelavca, soseda, znanca, ki ga nikoli in nikdar več ne bo in je njegov odhod zaznamoval ne le slednje, temveč celotno našo družbo.
Z našimi preventivno-izobraževalnimi programi želimo dodati svoj košček poslanstva, srčnosti, sporočilnosti najmlajšim in mladim v družbi.
Z vašo nesebično pomočjo, finančno podporo je naša želja in cilj, da poleg obstoječih programov brezplačno vstopimo in obdarimo vrtce, osnovne in srednje šole z izvedbo 100 lutkovnih in igranih predstav in 100 delavnic v vrtcih, osnovnih in srednjih šolah.
To bi bilo lahko vaše in naše skupno darilo Sloveniji na poti do boljše varnosti cestnega prometa v letu 2022. Lahko nam uspe.
Za številkami stojimo ljudje. Vsak od nas šteje.
Robert Štaba
predsednik
Promet je zagotova ena najžlahtnejših civilizacijskih pridobitev za človeštvo. Številne prometne poti so kot krvotok sodobnega življenja, po njih potujemo, da bi se srečali z drugimi, spoznali nove kraje in ljudi, da bi razširili meje svoje sveta, omogočajo nam doseganje in preseganje naših sposobnosti in zmožnosti priti hitreje in dalje. Hkrati pa udeležba v prometu skriva številne pasti. Prometne nesreče jemljejo številna življenja mnogo prezgodaj, povzročajo bolečino in nepredstavljivo trpljenje poškodovanim in njihovim bližnjim, dušijo ali ustavijo številne sposobnosti in talente, nas oropajo številnih obetajočih prihodnosti. Posledice prometnih nesreč postopoma zajemajo vse širši krog ljudi, povzročajo osebne izgube in bolečine, siromašijo širšo skupnost, s svojo razširjenostjo puščajo neugodne odtise na človeštvu. S posledicami prometnih nesreč se soočamo vsakodnevno. Smo še pozorni nanje, če se zgodijo drugim, daleč od nas ali prve vtise prekrijejo druge novice. Ljudje se opremimo z neverjeno sposobnostjo zaupanja, da se nam hude stvari ne morejo zgoditi, da bodo zaoble naše življenje. V ta zaverovanost v naš mehurček varnega sveta je le navidezna. Omogoča nam, da se počutimo varne, da zaupamo v svoje sposobnosti in naklonjene zvezde usode. Je to dovolj? Morda za koga. So pa ljudje, ki jim ni vseeno, ki želijo lepši, boljši, varnejši svet zase in za druge. So ljudje, ki vedo, da je varen in srečen svet delo in odgovornost vseh in so ljudje, ki so pripravljeni aktivno in odgovorno prispevati k temu. V prometu smo soodvisni, povezani, vsaka naša aktivnost lahko vpliva na druge, na varnost v prometu dejansko vplivamo vsi udeleženci. Udeležba v prometu nam daje na osebni ravni občutek svobode in neodvisnosti, a za varnost udeležbo v prometu so pomembni tudi spoštovanje drugih udeležencev, solidarnost, spoštovanje predpisov, strpnost, upoštevanje svobode in počutja drugih. Ljudje smo soodvisni, smo del skupnosti in le v povezavi z drugimi naše življenje dobi polno veljavo. Vsaka žrtev prometne nesreče šteje, nobena bolečina ni spregledana, nobena stiska podcenjena. Življenje je vredno, zato je potrebno iz spominov in želja aktivno prispevati k večji varnosti v prometu. Ni dovolj biti občutljiv za stiske ljudi okrog nas, potrebno je delovati, prispevati, se povezovati ter tako soustvarjati lepši in varnejši svet. Zavod Varna pot ustvarja in podpira, verjame in soustvarja predstavo o svetu brez prometnih nesreč, še več, vsakodnevno deluje v smeri uresničevanja tega cilja. Zato sem vesela priložnosti, da sodelujem v Zavodu Varna pot. Moje iskrene čestitke in zahvala vsem sopotnikom na tej 15 letni poti.
Pred desetimi leti, 14. novembra 2011, je v prometni nesreči izgubila življenje moja hči Alja. Stara je bila 21 let. Prijatelji so me takoj po tragediji povezali z zavodom Varna pot, ki ga pred tem nisem poznala. Brez pomisleka me je obiskal Robi Štaba, ki je bil nemudoma pripravljen pomagati, poslušati in se pogovarjati. Res sem se odločila vključiti v skupinsko terapijo na sedežu zavoda v Ljubljani. Skupina, ki jo je strokovno vodila dr. Vesna Radonjič, se je sestajala enkrat mesečno in čeprav sem na začetku občasno tudi težko odpravila, sem srečanja redno obiskovala. V skupini sem spoznala Mileno, Lili, Romana, Matejo in druge, ki jih je doletela kruta usoda, da so v prometni nesreči izgubili najožjega sorodnika. V skupini dobro počutila, saj smo bili zbrani tisti, ki smo poznali vso globino neizmerne bolečine in žalosti. Spoznali smo svojo nemoč in dokončnost izgube. Skozi pogovor smo prenašali svoje izkušnje in se medsebojno učili. Tolažili smo se, včasih samo sedeli drug ob drugem in si nudili tiho oporo. Počasi smo sprejemali realno stanje. Ob res izvrstvem vodenju skupine smo odkrivali moč v sebi in korak za korakom nekako spreminjali odnos do naše hude izgube. Skupino sem obiskovala tri leta in srečanja so mi zelo pomagala pri okrevanju ob hčerini smrti. Tudi sama sem želela doprinesti k delovanju zavoda, ki opravlja tako izjemno pomembno delo na področju preventive v cestnem prometu, a tudi na področju okrevanja svojcem žrtev prometnih nesreč. Takšne opore je premalo in ni prav, da je človek v najhujših trenutkih prepuščen sam sebi. Vloga zavoda Varna pot je zato izjemnega pomena. Ob tem je pomembno dodati, da so bile vse terapije brezplačne, kar nedvomno pripomore pri dostopnosti okrevanja. Za kar nekaj let sem se zato tudi zelo aktivno vključila v delovanje zavoda za realizacijo ciljev na področju prometne varnosti in postala ambasadorka Varne poti. Zelo sem hvaležna Vesni Radonjič, Robiju Štabi in zavodu Varna za vso pomoč, kot tudi za poslanstvo, ki ga opravljajo. Ekipi zavoda želim vse dobro pri nadaljnjem delu pri pomoči žrtvam prometnih nesreč, čeprav si želim, da ga bi imeli čim manj."
V Zavod Varna pot sem prišla skupaj s hčerko Barbaro, tri tedne po smrti moža in očeta Tomaža. Brez moči, brez življenjske volje. Ko sva šli po hodniku stavbe sem podoživljala čas, ko je bil Tomaž pred leti v tem objektu na rehabilitaciji. Zavedala sem se, da je takrat bilo upanje, sedaj ga ni več. Bili sva lepo sprejeti. Ob čaju in sladkem priboljšku sta naju pričakali psihologinji Vesna in Urša, ter Roman in Lili starša prvošolke Ane, ki je ravno tako umrla na cesti. Težko mi je bilo govoriti. Moje misli niso bile zbrane, besede zmedene. Bolečina izgube je bila prehuda. Ob vsakem srečanju sem lažje govorila, ker sem morala, tako sem čutila. Bila sem sprejeta, slišana. Dobila sem objem, besedo tolažbe, pohvalo. Ko sem odhajala z zavoda sem velikokrat kričala, tulila v avtu, se soočala z realnostjo. Dobro je bilo, da sem slišala tudi Lili in Romana, kako sta se soočala z izgubo. Tako sem delala korak za korakom. Danes je v meni hvaležnost za najino, naše kratko a bogato skupno življenje. Že takoj sem bila skupaj z otroci povabljena na obeležje Svetovnega dne spomina na žrtve prometnih nesreč, na Prešernov trg v Ljubljano. Tam smo prižgali svečke, podoživljali našo izgubo, se družili z ljudmi, s podobno bolečino, s podobnimi mislimi. Večer je bil nekaj posebnega. Čutila sem, da smo bili vsi tam. Tudi Tomaž. Prvič po dveh mesecih in pol, sem tisto noč prespala. Vsako leto, ko prihajam na ta dogodek mi je kljub bolečini lepo, saj prihajam med svoje, ki jim pripadam in jih imam rada. Ta dan je tudi obletnica najine poroke. Zavod Varna pot je kot moj dom, ko sem še imela Tomaža. Hvaležna sem Bogu za to pot do zavoda, za vse srčne ljudi, ki delajo in so delali v njem."
- Žarek upanja in pozitivne energije;
- Smeh in solze, vtkane med čudovite ljudi;
- Vizijo, prizadevnost, trud in trdno prepričanje v prav;
- Neizčrpen vir idej in želja, načrtov in dejanj za nov, boljši, varnejši jutri;
- In neizmeren ponos, da sem tudi sama dodala vrstico ali dve zgodbi, ki je in še spreminja ljudi, navade in sistem.
Čestitke ob 15-letnici in vse dobro na poti še naprej! Vztrajajte pri spreminjanju "Ne da se..." v "Ne! DA SE!"
Srčna hvala."
Zavedamo se in verjamemo, da se s skupnimi prizadevanji in delom, smo sposobni uresničiti zastavljene cilje pri uresničitvi vizije NIČ, ki pomeni nič mrtvih in nič trajnih invalidov. Vsaka izguba človeškega življenja kot najvišje vrednote ali trajnostna invalidnost prinese v družine, med prijatelje, sodelavce žalost, bolečine in pri mnogih tudi poslabšanje življenskih razmer, zato se je vredno boriti za zagotavljanje varne udeležbe v cestnem prometu.
Želimo vam še naprej uspešno delo."